داستان آدم (معنی مستقیم در قرآن)


این داستان در سوره :

الف) سورة البقره (2)، آیات 29 - 39

ب) سورة ص (38) ، آیات 71 - 85

ج) سورة اعراف (7)، آیات 11 - 27

د) سورة حِجر (15) ، آیات 26 - 44

ه ) سورة اسراء (17) ، آیات 61 - 65

و ) سورة طه (20) ، آیات 116 - 124

در قرآن کریم آمده است.

برای مشاهده معنی این قسمت از سوره ها به ادامه مطلب بروید.




الف) از سورة البقره 2، آیات 29 - 39

اواست که هرچه در زمین هست همه را برای شما آفرید آنگاه به آسمان پرداخت و آنها را هفت آسمان کرد؛ او به همه چیز دانا است.
آنگاه که پروردگارت به فرشت گان گفت : می خواهم در زمین یک جانشینی بسازم گفتند: آیا کسی را درآن می سازی که درآن فساد کند و خونها بریزد، درحالی که ما تسبیحگوی حمد تو ئیم و تورا تقدیس می کنیم؟ گفت : من چیزی را می دانم که شما نمی دانید.
و نامها را همه ( یعنی نامهای همه چیز ر ا) به آدم آموخت سپس آنها را برفرشتگان عرضه کرد وگفت : اگر راست می گوئید مرا از نام اینها باخبر کنید.
گفتند: تو سبحانی ! ما علمی نداریم مگر آنچه تو به ما آموخته ای، و تویی که دانا و چاره سازی.
گفت: ای آدم! ایشان را از نامهایشان باخبر کن! پس چون آنها را از نامهایشان باخبر کرد، گفت: آیا به شما نگفتم که من از نهانیهای آسمانها و زمین آگاهم و چیزی را که اظهار می دارید وآنچه را پنهان می کردید می دانم.
وآنگاه که به ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید، پس سجده کردند جز ابلیس ؛ خودداری کرد و گردنکشی نمود و از کافران بود.
وگفتیم: ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و ازآن هرچه دلتان بخواهد به خوشدلی بخورید و به این درخت نزدیک مشوید وگرنه از ستمکاران خواهید شد.
پس شیطان آنها را لغزاند و ازآنچه در آن بودند بیرونشان کرد . گفتیم: فرود شوید؛ دشمن همدیگر باشید؛ تا مدتی درزمینْ جایگاه و بهره وری خواهید داشت.
پس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت کرد؛ و [الله] توبه اش را پذیرفت، که او توبه پذیر و مهربان است.
گفتیم: همه تان از آن (یعنی از آسمان ) فرود شوید . پس هرگاه هدایتی از جانب من به شما برسد کسانی که پیرو هدایت من شوند نه ترسی برآنها خواهد بود و نه اندوهگین خواهند شد . و کسانی که کافر شوند و نشانه های ما را تکذیب کنند آنها اهل آتشند و درآن جاویدان خواهند بود.
ب) از سورة ص 38 ، آیات 71 - 85
آنگاه که پروردگارت به فرشتگان گفت : می خواهم بشری را از گِل بیافرینم.
پس چون اورا ساختم و از روح خودم در او دمیدم، ب ه خاطرش به سجده بیفتید.
پس فرشتگان همگی دسته جمعی سجده کردند.
جز ابلیس [که] گردنکشی نمود و ازکافران بود.
گفت: ای ابلیس! چه چیزی تو را از سجده کردن برآنچه من با دستهای خودم آفریده بودم بازداشت؟ آیا خودت را بزرگتر پنداشتی یا از برتران بودی؟
گفت: من از او بهترم، مرا ازآتش و او را از گِل آفریده ای.
گفت: بیرون شو که تو رانده شده ای.
و نفرین من تا روز رستاخیز برتو بادا.
گفت: پروردگارا ! تاروز رستاخیز به من مهلت بده.
گفت: تو از مهلت داد هشدگانی.
تا روزی که وقتش معلوم است.
گفت: به عزتت سوگند که همه شان را خوا هم فریفت .
مگر آن عده از بندگانت که گزیدگانِ ویژه اند.
گفت: پس الحق و من حق می گویم .
جهنم را از تو و همه ی کسانی ازآنها که پیروِ تو شوند پرخواهم کرد .
ج) از سورة اعراف 7، آیات 11 - 27
ما شما را آفریدیم سپس تصویرتان را ساختیم سپس به ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید؛ پس سجده کردند جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود .
الله به ابلیس  گفت : چه چیزی مانع تو شد که سجده نکنی وقتی به تو دستور دادم؟ گفت: من بهتر از اویم؛ مرا از آتش و اورا از گِل آفریده ای .
گفت: ازآن (یعنی از آسمان ) فرود شو . تورا نسزد که درآن سربزرگی ورزی . تو از کوچک شدگانی.
گفت: به من مهلت بده تا روزی که برانگیخته می شوند.
گفت: تو از مهلت داده شدگانی.
گفت: به آن علت که مرا فریفتی، راه راستِ تورا برآنها خواهم بست.
سپس از برابرشان و از پشت سرشان و از سمتِ راستشان و از سمتِ چپشان برآنها خواهم تاخت، و بیشترشان را شکرگزار نخواهی یافت.
گفت: از آن بیرون شو سرافکنده و سرکوب خورده . هرکس ازآنها دنباله روِ تو شود دوزخ را از همه ی شما پر خواهم کرد.
و، ای آدم! تو و جفتت در بهشت ساکن شوید و از هرجا دلتان می خواهد بخورید، و به این درخت نزدیک مشوید که از ستمگران خواهید شد .
پس شیطان وسوسه شان کرد تا آنچه از زشتیهایشان پوشیده بود را بر ایشان آشکار سازد، و گفت که پروردگارتان شما را از این درخت منع نکرده است مگرکه [با خوردن میوه اش] دو فرشته یا از جاودانان خواهید شد.
و برایشان سوگند خورد که من نسبت به شما از خیرخواهانم.
پس آ نها را فریفت و [درخت را] نشانشان داد. و چون از [میوة] درخت چشیدند زشتیهایشان برآنها آشکار شد، و شروع کردند به پیچاندن برگهای [درختان] بهشت بر خودشان. پروردگارشان آنها را ندا زد که آیا شما را ازآن دودرخت منع نکرده بودم و نگفته بودم که شیطان برای شما یک دشمن آشکار است.
گفتند: پروردگارا به خودمان ستم کرده ایم و اگر ما را نیامرزی و برما رحمت نیاوری از زیان دیدگان خواهیم بود.
گفت: فرود شوید؛ دشمن همدیگر باشید؛ تا مدتی درزمینْ جایگاه و بهره وری خواهید داشت.
گفت: درآن زندگی خواهید کرد، در آن خواهید مرد و ازآن بی رون خواهید آمد.
ای فرزندان آدم ! ما برشما پوششی و پری فروفرستادیم که زشتیهایتان را بپوشاند، و پوشش تقوی را، و آن بهتر است. این ازآیاتِ الله است شاید تذکر کنند.
ای فرزندان آدم ! مبادا شیطان آنگونه که پدر و مادرتان را از بهشت راند و پوشش ایشان را از ایشان برکشید تا زشتیهایشان را به ایشان نشان بدهد، شما را بفریبد و ازدین بیرون بکشد ؛ او و قبیله اش شما را ازجایی می بینند که نمی بینیدشان؛ ما شیطانها را اولیای کسانی قرارداده ایم که ایمان ندارند.
د) از سورة حِجر 15 ، آیات 26 - 44
انسان را از گلِ رسی از گلِ گرمِ بدبویی آفریدیم.
و جن ها را پیش از آن از آتشِ جانسوزی آفریدیم.
آنگاه که پروردگارت به ملائکه گفت : من می خواهم بشری را از گلِ رس از گلِ گرمِ بدبویی بیافرینم.
پس چون ساختمش و از روحم در او دمیدیم بر او به سجده بیفتید.
پس ملائکه همگی با هم سجده کردند .
جز ابلیس [که] نخواست از سجده کنندگان باشد.
گفت: ای ابلیس! تورا چه شده است که همراهِ سجده کنندگان نیستی؟ گفت: من حاضر به سجده کردن بر بشری نیستم که اورا از گلِ رسی از گلِ گرمِ بدبویی آفریده ای.
گفت: اگر چنین است ازآن (از آسمان ) بیرون شو که تو سنگسارشده هستی.
و تا روز حسابرسی برتو لعنت خواهد بود.
گفت: پروردگارا ! اگر چنین است تا روزی که برانگیخته میشوند به من مهلت بده.
گفت: تو از مهلت داده شدگانی.
تا روزِ وقتِ تعیین شده.
گفت: پروردگارا ! بسبب آنکه مرا فریفتی برایشان در زمین آرایش ایجاد خواهم کرد و همه شان را خواهم فریفت.
جز بندگانِ تو از ویژگانشان.
گفت: این راهی راست است به سوی من.
تورا بر بندگان من دستِ زوری نخواهد بود مگر کسانی از فریب خوردگان که پیرو تو شوند.
و دوزخ وعده گاه همه شان خواهد بود.
آن را هفت در است، برای هر دری بخش مشخصی از آنها تقسیم خواهند شد .
ه ) از سورة اسراء 17 ، آیات 61 - 65
آنگاه که به ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید . پس سجده کردند جز ابلیس که گفت: آیا برکسی سجده کنم که از خاک آفریده ای؟
و گفت: آیا به خیال خودت این است که بر من برتریش داده ای ! اگر تا روز قیامت به من مهلت بدهی ریشه ی نوادگانش را برخواهم کند جز اندکی از آنها.
گفت: برو! هرکه از آنها پیرو تو شود جزایتان جهنم خواهد بود، جزایی وافر.
هرکه ازآنها را که بتوانی با صدایت به حرکت درآور، سواره ها و پیاده هایت را برسرشان گسیل دار، در مال و اولاد با آنها مشارکت کن، و به آنها وعده بده؛ وعده ای که شیطان به آنها می دهد جز فریب نیست.
تورا بر بندگان من سلطه ای نخواهد بود، و همان بس که پروردگارت وکیل است.
و ) از سورة طه 20 ، آیات 116 - 124
آنگاه که به ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید . پس سجده کردند جز ابلیس که خودداری ورزید.
گفتیم: ای آدم ! این دشمنِ تو و [دشمن ] همسر تواست؛ مبادا ازبهشت بیرونتان کند و به بدبختی افتی.
حق تواست که درآن گرسنه و برهنه نشوی و تشنه و جگرداغ نمانی.
پس شیطان وسوسه اش کرد وگفت: ای آدم! آیا درخت جاودانگی و ملک ی که پوسیده نمی شود ( یعنی سلطنتی که از بین نمی رود ) را به تو نشان دهم؟
پس، از آن خوردند و زشتی شان بر آنها ظاهر شد و شروع کردند به پوشاندنِ برگِ درختِ بهشت بر خودشان. و آدم از پروردگارش نافرمانی کرد و گمراه شد.
سپس پروردگارش اورا برگزید و توبه اش را پذیرفت و هدایت کرد.
گفت: همه تان از آن فرود شوید، بعضی تان بربعضی دشمن . پس هرگاه هدایتی از جانب من به شما برسد، هرکس پیرو هدایت من شود نه گمراه خواهد شد و نه بدبختی خواهد دید.
و هرکس از ذکرِ من روگردان شود برایش یک زندگیِ تنگ خواهد بود و اورا روز قیامت برخواهیم انگیخت نابینا
گوید: پروردگارا ! چرا مرا نابینا برانگیخته ای درحالی که بینا بوده ام؟
گوید: آنگونه که نشانه های ما به تو رسید و فراموشش کردی همانگونه امروز فراموش می شوی.


منابع: 

قرآن کریم

کتاب داستان های قرآنی(تهیه شده برای نشر الکترونیک توسط امیرحسین خنجی)